Ingenieurs met een hart van hout

Nee, dit is geen typo. Als je met de bevlogen ingenieurs van team Luning spreekt, ruik je het hout. Maar hoe vertaal je dat naar een duidelijk verhaal?

Merkstrategie

Toen Lüning ons benaderde, was dat eigenlijk voor tijdelijke ondersteuning. Door onderbezetting op de MarCom-afdeling van moederbedrijf ABT was er even geen capaciteit om deze dochteronderneming te bedienen.

Maar wat leek te beginnen als een doorsnee interim-klusje, veranderde al snel in een volwaardig merkstrategie-traject. Direct in ons eerste gesprek kwamen er een aantal belangrijke knelpunten aan het licht. Daaruit werd één ding duidelijk: Lüning moest de schroom van haar af gooien en explicieter communiceren – waar zij voor stond en wat haar echte ambities waren. Alleen dan kon zij haar potentiele klanten beter bereiken en eerder in het proces aansluiten bij haar doelgroepen; architecten, projectontwikkelaars, overheden.

Na een paar intensieve sessies was duidelijk hoe de missie en visie van Lüning gecommuniceerd en over alle media uitgerold zou worden. De payoff SCHOONHEID, DUURZAAMHEID, VAKMANSCHAP die als een soort ultieme samenvatting uit onze strategische sessies naar voren kwam, werd daarbij onze leidraad.

In beeld

Allereerst concentreerden wij ons op het beeld, dat zou een veel prominente rol moeten krijgen.  Iedereen – leek en professional – zou in een oogopslag de schoonheid van de innovatieve architectonische houtconstructies moeten (h)erkennen. Er werden architectuurfotografen zoals Egbert de Boer benaderd, die enthousiast hun medewerking verleenden. Met schitterende foto’s als resultaat!

Maar het werd nog leuker toen bleek dat in de eigen gelederen zich een collega bevond, die werkelijk prachtige architectonische foto’s schoot. Zijn werk heeft dan ook een prominente rol gekregen in de beeldtaal van de corporate website (en op deze pagina).

Urgentie

Tegelijkertijd zetten wij een owned media-campagne op, om de abstractere aspecten – namelijk duurzaamheid en het vakmanschap – duidelijk te maken.

Het moest de doelgroepen duidelijk worden dat Lüning niet alleen maar staat voor ‘mooie architectuur’. Haar ambitie ligt veel dieper, namelijk in het verduurzamen van de bouwsector en de maatschappij door het toepassen van hout. Het bedrijf voelt een ecologische urgentie om meer te bouwen in dit materiaal en wil dit permanent op de agenda zetten.

Daarnaast moest ook duidelijk zijn dat bouwen in hout gewoon een andere tak van sport is en dus een ander soort ingenieurschap vereist. Alleen door de expertise van Team Lüning – de specifieke kennis, kunde en vaardigheden – waren dergelijke houten bouwwerken mogelijk.

Spread the word

Er werden door ons zogenaamde pillar pages geschreven (t.b.v. SEO); lijvige long-reads waarbij deze visie expliciet werd geëtaleerd.

Er werden mail-campagnes opgezet om dit bij de achterban onder de aandacht te brengen. Daarnaast werd het corporate LinkedIN-kanaal ingezet om op regelmatige basis artikelen in het (nog veel te) kleine LinkedIN-netwerk te delen.

Doel was dat niet alleen de hoeveelheid volgers maar ook de autoriteit van Lüning in haar netwerk zou gaan groeien. Dat lukte; door o.a. opiniërende stukken zoals “Méér bouwen in hout leidt niet tot ontbossing; integendeel!” en volop haar kennis te delen verdrievoudigden de volgers!

Inmiddels heeft Lüning een web-presence die er mag zijn. Ze mag trots zijn op haar duidelijke voorkomen, maar ook op de door haar verkregen autoriteit op gebied duurzaamheid en bouwen in hout. Om zelf je oordeel te vellen kijk je op: www.luning.nl

“Wij hebben zeer fijn samengewerkt met momo. Men heeft ons geholpen met het onder de aandacht brengen van onze kernwaarden en projecten. Met hun energie, creatieve ideeën en pro-actieve houding is deze club een échte aanjager op het gebied van pr & marketing.”

Gert-Jan Rozemijer – Directeur Lüning Ingenieurs

momo maakt jouw merk sterk!

Menu